Home Sundhed

CSKKs Sundhedspolitik

CSKK har en sundhedspolitik som for klubbens faste instruktører indenholder følgende:

  • General kost vejleding

Ved sportsrelaterede skader og skavanker tilbydes (såvidt klubben har midler):

  • Klubbetalt behandling hos Osteopat
  • Klubbetalt behandling hos Massør
  • Helt eller delvist hjælp til kosttilskud

Klubben tilslutter sig Gentofte Kommunes kost politik.

Da sporten for mange af klubbens medlemmer og specielt instruktører foregår på eliteplan, som på sigt kan belaste kroppen uhensigtsmæssigt, forsøger klubben på ansvarlig vis at forebygge eller udbedre disse potentiale skavanker.

 Søg CSKKs sundhedsstøtte 

Kosten

Kosten er et ekstrem vigtig element i vores sundhed. Alligevel har vi nemt vad at "glemmer" kostens vigtighed i hverdagens jag og stress(et kapitel helt for sig selv).
( Kosten kan sammenligenes med vigtigheden af brændstof er for en bil, uden den køre bilen jo ikke langt )

Den første meget vigtige ting at slå fast når man snakker om kost, er at det handler IKKE om kvantitet, men kvalitet!
Vi har faktisk ikke brug for specielt meget føde, så længe den kost vi indtager er rig på de stoffer kroppen her behov, for så at sige holde hjulene i gang!

Og her kommer så der første problem. For størstedelen af den kost vi i dag indtager her i den vestelige verden, er "junk food", ikke junk food som man forbinder med McDonald og BurgerKing, ikke at der er noget næring at hente her.
Men fordi de fleste fødevare vi indtager er masseproduceret fødevare af ringe kvalitet, tilsat diverse stoffer(stabilisatorer, farvestoffer, smagsforstærkere mv. "se E-numrene"), med dårlig fedtstoffer og raffineret salt i lange baner, alt for at have en god holdbarhed og for vi overhovedet har lyst til at købe disse produkter. Og så behøver vi vist ikke at komme ind på hvordan de fleste af dyrene er opdrættet og pumpet med.
De fleste frugter og mange grøntsager er fragtet langvejs fra og tvunget modning og derved meget næringsfattig. 

Vær kritisk med det du ligger i kurven, køb ikke noget du tvivler kvaliteten på. Gå efter friske produkter og kød der SER frisk ud, helst økologiske og tjek pakkedatoen, os den der sidder nedenunder :-)
Hvad angår fjerkræ, så undgå de store fine(marinerede) kyllingebryst og de store frosne pakker og gå i stedet efter de friske og lidt mindre, fritgående høns.

(Link til liste over E-numre, her)


Hvad skal du spise, drikke og undgå?

Her kommer så et par generalle råd om KOST og lidt andet godt..

    • God varieret kost, fortrinsvis økologisk eller biodynamisk af friske råvare. Spis rigelig fisk(2-3 gange/ugen. Varieret arter og ved stort indtag af Laks, vær påpasselig med Norsk Dampbrugs Laks, hvor tilsætninger og opdræt er tvivlsomme), frugt(min. 400g./dg.) og grønt(min. 200g./dg.), gerne meget mere pr. dag og her har kvalitet og dyrkelse meget at sige!
      ( En god 'Juicer' bør være et vært hjems eje! )
      Alt frugt, grønt, bær og urter kan Juices, med stor fordel for sundhed og fantastiske smage!
      "Min favorite er 3-5 æbler eller 2 pærer & 3 æbler, og en knold ingefær med 1 dl. kildevand. Evt. med 1-2 gulegøder også"

 

  • HUSK din morgenmad!! Det er det vigtige måltid på dage og bestemt ikke lige meget hvad morgenmad du vælger! se mere her..
  • Hold generelt igen med produkter med mange tilsætningsstoffer og hold dig specielt væk fra de såkaldte "light produkter", da de fleste er tilsat kunstig sødestoffer i form af "aspartam", mange gange under et andet navn som "sødestof (E 951)" og "Nutra Sweet". Aspartam er bestemt ikke et godt stof for os, så vær forsigtig. Skal man bruge et sødemiddel er Stevia klart at foretrække.
  • Nydelsesmidler i moderate mængder, betyder normalt at der skal holdes igen på alkohol og kaffe :-)
  • UNDGÅ tobak også passivt!
  • Jeg ved der er mange der ikke findet dette her passende, men undgå generelle mælkeprodukter. Her er er syrnede mælkeprodukter derimod ganske god og sundt for dig!

 

Mennesker begyndte sandsynligvis ikke at drikke mælk før landbrugets indførelse for omkring 10.000 år siden.
Så på mange måder kan man argumentere for, at vi har levet fint uden. Faktisk er mennesker den eneste dyreart, der drikker mælk fra et andet dyr. Vi er skabt til ikke at drikke mælk efter dieperioden hos vores mor. Dette er måske grunden til, at mange mennesker er enten intolerante eller allergiske over for mælk og mælkeprodukter såsom yoghurt, ost etc. Der er op mod 20 substanser i komælk, som mennesker potentielt kan være allergiske overfor.
Kort og godt er pattedyrs mælk artsspecifik, og komælk er derfor artsspecifik føde for kalve. Naturen har skabt os mennesker til udelukkende at drikke mælk fra vores menneskemødre.
- Ref. http://www.alun.dk/sund-kost/maelk-er-det-sundt-for-dig.html
  • Kosten bør ikke være en stress faktor i sig selv, vælg de sunde ting du bryder dig om og koncentrér den daglige kost herom og så sørg for I kan "nyde" maden. Prøv at sætte tid af til maden og så vidt muligt tilsæt bitterstoffer (eks. Ruculla salat mm.) da det fremme appetit og fordøjelsen og forbedre næringsoptagelse, som jo er den vigtige del her.
  • Kostemner må så vidt muligt gerne være fattig på salt, mættet og dårlig fedt og proteiner, idet det øger nyrebelastningen og har andre negative virkninger på kroppen..
  • Hvad ang. fedtet. så kun lidt mættet fedt fra dyr og mælkeprodukter, ingen transfedtsyrer fra fx margarine, men en rimelig mængde olivenolie, fiskeolie og hørfrøolie samt kæmpenatlysolie.
  • Hold kosten så fiberrig som overhovedet mulig!
  • Brug godt med krydderi generelt(med hovedvægten på de stærkt farvede). Brug gerne stærke krydderier da de fleste stærke krydderier virker fremmende på fordøjelse og næringsoptagelsen, stimulerende på kredsløbet og immunforsvar, samt desinficerende og samtidig virker opkvikkende bør disse også indgå som en del af kosten. Stærke krydderier er også med til at hæve basalstofskiftet og virker også sveddrivende/udrensende, så de kan nogle tricks de små størrelser.
  • "Vær her opmærksom på, at ikke alle tåler stærkt krydderi!" Læs denne her mini e-bog om Chili (Cayenne Peber).

  • Hvidløg bør bestemt også indgå i den daglige kost. Der er så mange gode egenskaber i hvidløg at jeg ikke vil begynde at liste dem op her, jeg vil bare sige, spis og brug hvidløg så meget som muligt!



Drik gerne 3 kopper grøn te daglig. Tynd og mild te kan støtte op om næringsoptagelsen som en del af maden, men stærk te bør indtages før eller efter maden! Grøn te er en glimrende appetitvækker og opkvikker.
Grøn te, som f.eks. GunPowder eller Original Green Tea Powder, kan have et hav af gode egenskaber, som: afgiftende, leverstyrkende, kolesterolsænkende, immunstyrkende, cancermodvirkende, høj antioxidant og forebygger ældning med meget mere!


Drik rigeligt med vand. Gerne 6- 8 glas dagligt. Vand er meget undervurderet og fortjener meget mere opmærksomhed, ikke fordi vi skal drikke synderligt meget mere af det, men fordi vi skal tænke lidt mere over kvaliteten at det vi drikker! 


Motion og frisk luft er et vigtigt element i hverdagen. Nu er det jo ikke motion vi mangler herinde, men snare den friske luft der kan være lidt sparsom. At gå eller opholde sig ude i den friske luft virker udrensende og nærende på os, og sørger for ny og frisk ilt til hjernen. Det er vigtigt at vi for deponerede de overskydende/affaldsstoffer og kuldioxid fra cellernes ånding/forbrænding ordentlig! Derfor er det vigtigt at trække vejret helt med i mave og ikke kun i toppen af brystkassen. (Prøv at ligge en hånd maven, træk så vejret så meget ind som du kan UDEN at skuldrene løfter sig..). Motion kan jo være alt lige fra elite idræt(karate) til en løbetur i skoven eller at tage cyklen et par gang om ugen i stedet for bilen. Ved at øge svedproduktionen ved at dyrke sport/motion har vi mulighed for at skille os af med store mængder affaldsstoffer som andre udskilningsorganer måske ikke formår. Motionen styrker herudover tarmfunktionen i høj grad og hjælper med at formindske stress og højne humøret.  


Indeklima. Indeklimaet er også en stor faktorer i éns sundhed og bliver tit overset. Det er vigtigt med regelmæssig udluftning og sørg for at man ikke gå eller sover i dampene fra diverse rengøringsmidlerne(indenholder utrolig mange fremmede og skadelige stoffer for organismen). Brug også støvsugeren flittigt og sørg for at hold køkkenet rent og afskærmet fra CW miljø, også hvad angår husdyr.


Sollys. Da sollys har stor indvirkning på både døgnrytme (produktion/regulering af melatonin og derved immunforsvaret) og sindstilstande (bla. niveauet af seratonin som styre vores humør), arrangement og oplagthed, bør vi opholde os så meget som muligt under den glødende kugle! Selvfølgelig passer vi på de skadelige UV stråler! Men vi har behov for solens stråler, bla. for at danne det efterhånden livsnødvendige D-vitaminet. Selvfølgelig er dette ikke altid muligt og over vinterhalvåret presses mange, rigtig magne mennesker derfor ud i en såkaldt vinterdepression, der gør denne periode endnu længere og hårdere at komme igennem.

Der er lys forude, for en nem og relativ billig løsning, kunne være at anskaffe sig en dagslyspære som vækker en med en spandfuld lyse stråler. Samtidig ville jeg da også forslå at man tog en tur forbi helsekosten for at høre om de havde nogle "hypericum" tabletter(den grønne lykkepille).

Nu er det jo blevet et officielt råd, så til alle, husk en stor dosis D-vitamin tilskud også! D-vitamin som fås i mange varianter er et af vores vigtigere vitaminer/semi-hormon og har indvirkning på en lang række processer, lige fra hormonsystemet til signalstoffer og immunforsvaret og meget meget mere. 


Kosttilskud vil jeg ikke gå i dybden med her, men blot liste det væsentlige man kunne overveje.

  • En god multivitamin med et generelt højt indhold er bestemt på sin plads, da vi som nævnt tidligere ikke skal regne med at får vores behov dækket via kosten, desværre.
    (En multivitamin jeg har god erfaring med er Omnimin plus fra biozym.)
  • D-vitamin, D-vitamin, D-vitamin, så det vidst slået fast..
  • C-vitamin (høje doser). C-vitamin har en fantastisk indvirkning på vores celler og immunforsvar. Undersøg selv videre, der er massere om det derude. Søg evt. Claus Hancke! :)
  • Magnesium, Zink og Selen. Har en kæmpe indflydelse på vores enzym processer og immunforsvar. Magnesium lige inden sengetid giver én en bedre søvn og får musklerne til at slappe af..
  • Fiskeolier, EPA-GLA(Omega 3, 6, 9)
  • Mælkesyrebakterier (se nedenfor)
  • Echinacea(Rød solhat). Echinacea er et urteprodukt, som jeg selv bruger en del, så snart jeg mærker det mindste tegn på at en forkølelse kunne være på vej.

    Om mængder og doseringer, må jeg opfordre til at spørge forhandler eller søge information på nettet via de anførte links nedenfor..

Læs mere på nettet om Kosttilskud og Naturmedicin f.eks. her på DsgNet - www.dsgnet.dk (Carsten-Vagn Hansens side har over 2000 artikler der kan hjælpe dig på vej)



T
armfloraen. Tarmen og den trillioner indbyggere er ekstrem vigtig for vores sundhed. Nogle taler sågar for at der er DEN vigtigste del, og nogle kalder den for den anden hjerne, da der er flere bakterier end der er hjerneceller og fordi tarmen kar direkte indflydelser på psyken og omvendt.
Derfor er det ekstra væsentligt at have fokus på hvordan vores mave-tarm system har det. For eksempel er der vigtigt at man efter og hellere under

længere brug af medicin eller antibiotika behandling, følger op med en mælkesyrebakterie kur for at få genskabt og balanceret kulturen af bakterier til der positive igen, så de negative/skadelige bakterier ikke når at få overtager. Meget medicin og specielt antibiotika, skader tarmfloraen og vores egne ”gode” bakterier der er til for at beskytte nedbryde og omsætte næringsstoffer og ufordøjede madrester på en fornuftig måde. Får de "dårlige" bakterier overtaget, kan det med tid medføre nedsat næringsoptagelse og udskillelse af affaldsstoffer og er så starten på en ond cirkel der kan forværre en vær situation. Det kan forsage lige fra mild dirre, forstoppelse og dårlig fordøjelse til allagier, autoimmunitet og sågar cancer.

I forbindelse med tilskud af mælkesyrebakterier, kan det være en god ide at supplere med urter som Rød Elmebark(Ulmus rubra) eller loppefrø som kan købes i Matas og så tilføre "inulin" via kosten. Inulinen kan komme fra kostemner som Artiskok, blommekoncentrat og inulin fra cikorieplantens rod mm. og er alle med til at holde maven i orden og velfungerende. Inulin hører til de kostfibre som de i tarmen naturligt forekommende mælkesyrebakterier næres af og bruge i déres stofskifte. Sødemidlet "F.O.S." har også samme effekt her.
Ved meget problematisk mave, dirre eller "rejsemave" er "aktiv kuld(carbon)" en bestemt "life saver" og er for den sags skyld også en glimrende vandrenser!


Håber det er råd I kan bruge..
Det er en ny del af CSKK og denne sundheds sektion er stadig under udformning! 


Med venlig hilsen
Casper Lech

 

 


 - Som tillæg vil jeg benytte lejligheden til at henvise til information om HydrogenPeroxid (den fødevaregodkendte Brintoverilte) der bestemt ikke er almen viden. Der foreligger over 6000 studier og det forsøges stadig hemmeligholdt for offentligheden. Så det er virkelig et spændende emne, der er sjovt at bruge lidt tid på.

Kontroversielle tilskud:
HydrogenPeroxid (Fødevaregodkendt Brintoverilte) - Vigtig læs videre her >>

 

 


CSKKs sunheds artikler er på ingen måde ment som et led i et behandlingsforløb eller opfordring til selvmedicinering eller selvbehandling, af nogle lidelser ! 

Det opfordres derfor altid at man tager tage kontakt til egen læge !

 

 
 
Charlottenlund Shotokan Karate Klub er medlem af D.Kar.F, DKA & JKS
- Copyright © 2008 CSKK.DK -